خدمات اتوماسیون و برق صنعتی

خدمات اتوماسیون و برق صنعتی
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

PLC چیست؟

دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ق.ظ

 PLC یک سخت افزار کنترل کننده است که در قسمت ورودی، اطلاعاتی را به صورت باینری دریافت و آنها را طبق برنامه ایی که در حافظه اش ذخیره شده پردازش می نماید و نتیجه عملیات را نیز از قسمت خروجی به صورت فرمان هایی به گیرنده ها و اجرا کننده های فرمان ارسال می کند.

PLC مخففProgramable logic controller   به معنی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر می باشد که برنامه نوشته شده به کنتاکتور ها یا رله ها توسط مدار رابط یا اینتر فیس انتقال می دهد و طبق برنامه ذکر شده دستگاه ها را راه اندازی و کنترل می نمایید. از PLC می توان در انواع دستگاهها و کارخانه ها استفاده کرد و مثلاً برای اتوماسیون خطوط تولید کارخانه ها، ایجاد فرآیند اتوماتیک و پیچیده در دستگاههای مختلف صنعتی و همچنین طراحی BMS می توان از PLC استفاده نمود.

PLC ها مشخصه‌های فراوانی دارند ولی پرکاربردترین آنها عبارتند از: تعداد ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ، تعداد تایمر، تعداد شمارنده، تعداد رله های، حجم حافظه قابل برنامه ریزی، سرعت اجرای دستورات و ... .

 کارخانه های سازنده PLC برای آن، نرم افزاری تهیه می کنند پس از نصب نرم افزار روی کامپیوتر می توان برنامه دلخواه را نوشت و سپس آن برنامه را از کامپیوتر وارد PLC نمود.

معمولاً PLC ها دارای پورتهای ارتباطی صنعتی هستند که به کمک آن می توانند از بستر شبکه با سایر دستگاهها ارتباط برقرار کنند که این امر باعث تسریع در امر تبادل اطلاعات می گردد و امکان کنترل دقیق تر را به PLC می دهد. امروزه استفاده از PLC در صنایع و کارخانه ها رو به افزایش است و بایستی برقکاران صنعتی طرز استفاده از آن را بدانند. در واقع هر سیستم نیاز به کنترل دارد. در سیستم های صنعتی دو نوع کنترل وجود دارد. 1-سخت افزاری(مدارات فرمان الکتریکی) 2- سیستم های PLC که خود به 2 گروه تقسیم می شوند : سیستم های کنترلی گسترده DCS ، کامپیوتر های شخصی  IPC

هرPLC  از دو قسمت زیر تشکیل شده است

*سخت افزار

*نرم افزار

سخت افزار شامل

*ماژول اصلی

*کارت های افزایشی

*ماژول تغذیه

*قطعات جانبی

پروسه کار یک  PLC

1. ورودی           2. پردازش            3. خروجی

 ورودی می تواند سنسور ها، کلیدهای قطع و وصل، عوامل مکانیکی و... باشند.

خروجی هم موتورها، رله یا کنتاکتورها، لامپ ها و نمایشگرها باشند.

 با اعمال ورودی به یک سیستم PLC که می تواند بصورت کلیدی و یا سنسور باشد عمل پردازش بر روی آن صورت گرفته و نتیجه در یک عمل کننده یا یک شبیه ساز آشکار می شود. به مجموعه این اعمال یک فرآیند یا پروسه کاری گفته می شود.


منبع:

بر گرفته از بخش دانش و زندگی تبیان

نوشته مریم نایب زاده


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی